¤ A Continental eHorizon rendszere precíziós térkép-adatokkal és további út-, és környezeti információkkal egészíti ki a jármű érzékelői által rendelkezésre bocsátott adatokat.
¤ A tesztjármű átveszi a teljes útvezetést, vagy az aktív gázpedál által tájékoztatja a járművezetőt.
2015 július 14., Frankfurt, Regensburg. A modern vezetést segítő rendszerek a döntéseiket az olyan környezeti érzékelőktől érkező információk alapján hozzák, mint a kamerák, radar-rendszerek és hasonló fedélzeti érzékelők. További környezeti, és az előttük lévő útszakaszra vonatkozó információkkal, például sávra vonatkozó pontos térképekkel, topográfiai információkkal és közlekedési jelzésekkel ezek nagyfokúan-, vagy teljesen automatizált rendszerekké fejleszthetők. A Continental nemzetközi járműipari beszállító saját elektronikus horizont (eHorizon nevű) fejlesztésében valósítja meg mindezt. A koncepció igazolása érdekében a Continental most elkészített egy tesztjárművet, melyben első alkalommal kombinálódik az automatikus sebességtartó tempomat a dinamikus eHorizon elemeivel. A „Connected Enhanced Cruise Control powered by eHorizon“ tesztjármű a gyakorlatban is bemutatja ezt a kombinációt. Az eHorizon összekapcsolja a HERE, a Nokia egy leányvállalatának nagy pontosságú térképeit a jármű érzékelőinek adataival és további információ szintekkel. Ezek többek között tartalmazzák a sávok és útszakaszok irányait, valamint olyan útra vonatkozóadatokat is, mint a kanyarok sugarai, vagy az emelkedők és lejtők mértéke, valamint olyan vezetés szempontjából releváns adatokat, mint az aktuális közlekedési jelzések és tiltások (például sebességkorlátozások, előzni tilos táblák és hasonlók).
A témához kapcsolódóan videó anyagokat a következő hivatkozásokon találhat:
Riport: Connected Enhanced Cruise Control (csak angol nyelven elérhető):
videoportal-en.continental-corporation.com/vsc_5957_3542_1_vid_899762/Feature-Connected-Enhanced-Cruise-Control.html
Riport: Az automatizált járművezetés útjának állomásai (csak angol nyelven elérhető):
videoportal-en.continental-corporation.com/vsc_5957_3542_1_vid_900006/Building-Blocks-on-the-Road-to-Automated-Driving.html
„A hálózatba kapcsolt tempomat bizonyítja, hogy milyen hatékonyak lehetnek a vezetéssegítő rendszerek, ha a jármű előre bepillanthat az utcasarkon. Az eredmény a járművezetők még kényelmesebb támogatása“, magyarázta Dr. Frank Försterling, a Continental Interior Electronics Solutions innovációs forgalmazási és portfolió vezetője.
Az eHorizon és az aktív gázpedál tájékoztatnak a sebességkorlátozásokról
Az automatikus sebességtartó tempomattal felszerelt tesztjármű nemcsak az előtte haladó járműveket figyelembe véve szabályozza a menetsebességet és veszi át a teljes útvezetést, hanem az eHorizon által továbbított olyan egyéb környezeti paramétereket is figyelembe vesz, mint az útszakaszok tulajdonságai, vagy a sebességkorlátozások. Ennek során a sebességszabályozás többek között figyelembe veszi az úton lévő kanyarok sugarait is. „A Funktion Connected Enhanced Cruise Control használatakor a járművezetőnek csak kormányoznia kell. Ezzel egy további fontos állomáshoz érkeztünk a nagymértékben, vagy teljesen automatizált vezetés útján“, mondta Dr. Stefan Lüke, a Continental Chassis & Safety részleg jövőbeni fejlesztések csoportjának vezetéssegítő rendszerekért és automatizálásért felelős vezetője. A zárt helyen történő tesztüzemhez a HERE, a Continental együttműködő partnere High Definition Map térképe számára lemérte a Hannover közelében lévő Continental tesztpályát, a Contidrom-ot.
Az eHorizon által rendelkezésre bocsátott pontos görbületi sugár és a közlekedési jelzések alapján a járművezetőnek sem gázt kell adnia, sem fékeznie nem szabad: a teljes útvezetést a tempomat veszi át.
A tesztjárműbe beépítésre került a Continental által kifejlesztett érintési visszajelzéssel rendelkező aktív gázpedál (Accelerator Force Feedback Pedal) is. Célirányosan felépített ellennyomással arra emlékezteti a járművezetőt, hogy tartsa be a sebességkorlátozásokat, vagy figyelmezteti, ha túl gyorsan közelíti meg a kanyart. A rendszernek több célja van: a vezetési biztonság növelése és a járművezető tehermentesítése, ezzel párhuzamosan az üzemanyagfogyasztás csökkentése által a hatékonyság növelése és így a CO2-kibocsátás csökkentése.
Big-Data-elemzések Cloud-Computing alapon
Tervbe van véve a „dinamikus eHorizon“ átfogó rendszer kifejlesztése is. Ebben a rendszerben a kiegészítő információk online folyamatosan frissülnek. A járműbe épített mobil jeladó modul lehetővé teszi a kétirányú adatforgalmat. Így a jármű folyamatosan kapja az aktuális útszakaszra -, és környezetre vonatkozó információkat, kiegészítő topográfiai tudni valókat, vagy épp tájékoztatást az aktuális közlekedés helyzetéről . „Az online kapott információk mindig integrálódnak a járműben meglévő adatokba és érzékelő-információkba, így a biztonsági rendszerek számára mindig több, redundáns felépítésű adatforrás áll rendelkezésre. Ez által elkerülhető, hogy hibás adatbázis alapján hajtson végre egy műveletet a jármű“, magyarázta Dr. Lüke.
Az eHorizon valós idejű adataiknak köszönhetően a jármű a jövőben előre bepillanthat az utcasarkon.
Ezzel párhuzamosan maga a jármű is gyűjt és átad adatokat a teljes rendszer számára, azáltal, hogy például megméri az adott útszakasz kanyarsugarát, vagy adatokat gyűjt és továbbít a Backend számára a megengedett sebességről és pontos sávhelyzetről. Így a jármű is hozzájárul a térképanyag folyamatos javításához és aktualizálásához és az arra épülő kiegészítő információkhoz.
Az eltérő forrásokból származó adatok összerendezését és elemzést az IBM vállalattal együttműködve kialakított, tág határok között méretezhető Backend-platform végzi. Így a dinamikus eHorizon nem csak a teljes német úthálózatra építhető fel, hanem elvileg az egész világon használható. |