Hannover, 2014. július 9. A kamera-technológia egyre erősebben fonódik összes a különböző járműkategóriákkal. A Continental nemzetközi autóipari beszállító vállalat elsőként egy tesztjárművön mutatja be a személygépjármű külső-, és belső tükreit helyettesítő kamera-monitor rendszert. A tesztjárműbe a Continental termékportfóliójának három olyan kamerája került beépítésre, melyek technikailag Surround View kamerák, de ezektől eltérő látószöggel rendelkeznek. Az eddigi visszapillantó tükrök helyett a járművezető a szokványos irányba pillantva két organikus világító dióda (OLED) monitoron tekintheti meg a jármű mögötti és melletti területeken zajló eseményeket. A nagyobb látótér mellett az új megoldás előnye továbbá hogy, nincs vakító hatás, integrálható a vezetéssegítő funkciókkal rendelkező közlekedési helyzetfelismerő rendszerbe , jelentősen alacsonyabb a szennyeződésre való érzékenysége, nem sérül meg a külső tükör, alkonyatkor és párás időben jobb látási viszonyokat biztosít, kisebb fogyasztást és szélzajt eredményez.
A személygépjármű külső és belső tükreit kamera-monitor rendszer váltja le
„Ennél a kamera-monitor rendszernél nincsen holttér. Ezen kívül kompenzálhatók vele az olyan optikai jelenségek, mint a vakítás, vagy a gyenge fény“, mondta Alfred Eckert, a Continental Chassis & Safety részlegének jövőbeni fejlesztésekért felelős vezetője. „Az eddigi külső tükör megszűnésének van egy további előnye is, nevezetesen az, hogy csökken a jármű légellenállása. Az alacsonyabb cw-értékkel (légellenállási együttható) csökken az üzemanyag-fogyasztás és a nagyobb sebességnél kialakuló áramlási zajok is redukálhatók.“ Mivel a tükörtől eltérő módon a kamera közvetlenül jeleníti meg a közlekedési helyzetet, ezért elkerülhető például az alacsonyan lévő nap, vagy egy másik jármű országúti fényszórója által előidézett vakító hatás. Annak érdekében, hogy a monitoron mindig optimálisak legyenek a fényviszonyok, a kamerák High Dynamic Range (HDR) funkcióval vannak ellátva, mely a vakító napot fehér foltként jeleníti meg, alkonyatkor viszont javítja a látási viszonyokat.
Az oldalsó kamerák bevonattal ellátott objektívjei kevésbé érzékenyek, mint a hagyományos tükrök és a szennyeződésre hajlamos felületük is kisebb, így rossz időben is javul a jármű mögötti tér láthatósága. A hátsó kamera esetében fejlesztés alatt van egy optika-tisztítási funkció.
Az elképzelt digitális „tükrökkel“ a Continental az I és II hagyományos tükörosztályok követelményeit ülteti át, viszont meghaladja ezek alapfunkcionalitását. „A mechanikus tükrök helyett az olyan járművezető-központú átfogó ember-gép-interfész kifejlesztését támogatjuk, mely nemcsak jobb látásviszonyokról gondoskodik, de a monitorokon szituációfüggő útmutatásokat is képes megjeleníteni“, mondta Dr. Otmar Schreiner, a Continental Interior részlegének Interior Electronics Solutions Research & Development vezetője. Ha a tervek szerint még 2016-ban megvalósul az ilyen kamera-monitor rendszerek UNECE R46 (United Nations Economic Commission for Europe Regulation 46) nemzetközi műszaki előírások szerinti engedélyezése, akkor semmi sem áll a 2018-as forgalomba kerülés útjában.
Hiánytalan kép, torzítás nélkül
Az oldalsó kamerák alvázba való integrálása az ablakháromszögben található kis piramis-alakú borításokkal valósult meg. A harmadik kamera észrevétlen helyen, a tetőn lévő GPS-antenna lábazatában található. A három kameraképből a képfeldolgozó rendszer minden monitor számára összeállítja a megfelelő képet. A tükörrel látható szokványos helyek mellett a járművezető normál módon nem látható helyekre is belát, ezáltal nő a látótér, azaz a különböző kép üzemmódokkal például oldalról, vagy hátulról megtekintheti a járművét körbe vevő területet. Megfelelő beállítás esetén ez a „Stitching“ (képek összefűzése) minden balesetveszélyes holtteret kiküszöböl a látótérből, melyek a hagyományos tükrök esetében problémákat okoztak.
Az eddigi visszapillantó tükör helyett két monitoron tekintheti meg a járművezető a jármű mögötti és melletti területeken zajló eseményeket
Az eddigi külső-, és belső tükrök helyett a kamerák képei a Continental által kifejlesztett OLED-monitorkon jelennek meg. A Continental saját bevonattal való ellátási technológiájának köszönhetően az új energiatakarékos monitor-rendszer nem érzékeny a közvetlen fénysugárzásra, így minden helyzetben jól látható a monitoron megjelenő kép. Ehhez jönnek még az OLED-ek élénk színei és a hagyományos kijelzőkhöz képest alacsony energiafogyasztás.
A jobb látásviszonyok mellet a külső tükör hiánya pozitív hatással van a cw-értékre és ez által a jármű fogyasztására és a belső akusztikájára. Építkezési útszakaszokon a lecsökkentett járműszélesség döntő lehet atekintetben, hogy a járművezető használhatja-e a bal oldali sávot.
A digitális tükör a jövőben számos felhasználási lehetőséget tartogat
„Az egyszerű tükör-funkciókon túl a kamera-monitor rendszer további előnyöket is kínál a járművezető számára“, mondta Marc Simon, a Chassis & Safety részlegének jövőbeni fejlesztések csoportjának Mirror Replacement projektvezetője. A hagyományos tükrökkel ellentétben a digitális tükrök az ADAS-funkciók alapjául szolgáló monokamera-alapú tárgyfelismeréssel és osztályozással jelentősen javítják a forgalom észlelését. Például alkonyatkor, vagy nagy sebességnél a monitoron megjelennek a kritikus járművek, a sebességek és a távolságok, így a járművezető egyszerűbben hozhat döntést a vezetési manővereket illetően.
Az átfogó ember-gép-interfészben, melynél a hálózatba kapcsolt szoftverek és hardverek dinamikusan követik a járművezető igényeit, a digitális tükör kitágítja a járművezetőt támogató rendszerek lehetőségeit. A digitális tükrök ezáltal megnövelhetik a közlekedési környezetben lejátszódó események úgynevezett szituáció-tudatosságát. Az első tesztvezetések és a Continental saját tanulmánya rámutatnak, hogy a digitális tükrök a hagyományos tükrökkel összehasonlítva kedveltebbek. A tesztelők egyszerűbben észlelhetőbbnek és összességében vonzónak találták ezeket a rendszereket.
A külső tükör kiegészítése képpen használt kamerák haszon-, és speciális járműveknél
A hasznon-, és speciális gépjárművekre különleges szabályok vonatkoznak. Ezeknél a külső tükör a II és IV tükörosztályoknak kell hogy megfeleljen. A Continental erre a célra fejlesztette ki ProViuMirror megoldását, mely külön kamera-monitor rendszerrel rendelkezik a jármű jobb és bal oldala számára egyaránt. A külső tükröket mindkét oldalon két kamera helyettesíti, melyek képe 12,3 coll méretű kijelzőkön jelenik meg (1920 x 720 pixel). A monitorok jobb és bal oldalon a vezetőfülke belsejében, az A-oszlopon kaptak helyet. A nagyméretű külső tükör hiánya jelentősen javítja a kilátást előre és oldalra. Továbbá a Commercial Vehicles & Aftermarket üzleti terület által kifejlesztett megoldás növeli a vezetési biztonságot és egyben csökkenti az üzemanyag-fogyasztást.
A külső tükör kiegészítése képpen használt kamerák haszon-, és speciális járműveknél
|