- A MAHART-Szabadkikötő Részvénytársaságból, annak jogutódjaként létrejött társaságuk rendelkezik a csepeli Szabadkikötő 75 éves üzemeltetési jogával és a területen található ingatlanok haszonélvezeti jogával. Milyen tervekkel és elképzelésekkel kezdték tevékenységüket?
A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt 2006. évi privatizációját követően jelentős fejlesztések kezdődtek meg a Szabadkikötőben. Ez köszönhető annak, hogy az új tulajdonosok a privatizációs szerződés aláírásával kötelezettséget vállaltak egy meghatározott összegű logisztikai fejlesztésre.Ennek első lépéseként került megépítésre az Arcelor Mittal Distribution Hungary Kft részére egy 10.000 m2-es raktárcsarnok, majd 2008. év végén került átadásra egy további 15.000 m2-es új raktárcsarnok 3.000 m2-es irodaterülettel a Ghibli Szállítmányozó Kft részére.
2008. októberétől működik az EU-s projekt keretében megépített személy- és tehergépjárművek, illetve egyéb gépi berendezések kirakására alkalmas RO-RO Kikötő és az ahhoz tartozó 13.000 m2-es parkoló, valamint a II. kereskedelmi medence partján 180 méter függőleges és 380 méter részüs kikötői partfal került megépítésre.
A fenti fejlesztésekkel együtt megindult a konténertároló területek bővítése is.Az elmúlt négy év során összesen 60.000 m2 új tárolóterületet adtunk át használatra a MAHART Container Center Kft részére.
- Változatattak-e az eddig eltelt időszak során az eredeti elképzeléseikhez képest?
Az elképzeléseink nem változtak csak azok megvalósítási ütemét fékezte egy kicsit a gazdasági válság.
- Milyen fejlesztési elképzeléseik vannak a Szabadkikötőben?
Tervezzük további raktárcsarnokok fejlesztését, a közeljövőben kívánunk megépíteni egy 11.500 m2 -es és egy 12.000 m2-es új raktárcsarnokot. Ehhez kapcsolódik még a raktár kiszolgálását elősegítő vasúti vágányok fejújítása, illetve bővítése, valamint egy betonozott szabadtéri rakodásra és tárolásra alkalmas rakodóterület megépítése is. Távlati terveinkben szerepel a Szabadkikötő út -és vasúthálózatának fejlesztése, csatornázása, további raktárcsarnokok építése.
- Cégüknek teljeskörű ellenőrzése van a mezőgazdasági termények rakodásával foglalkozó és a gabonaraktározást végző MAHART Gabonatárház Kft. fölött. Miben változott a Gabonatárház Kft. működése az eltelt 5 év során?
A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt 100 %-os leányvállalataként működik a MAHART Gabonatárház Kft a privatizációt követően.2006. év végével beolvadt a társaságba az ugyancsak gabona átrakással foglalkozó MAHART Agroterminal Kft, majd 2008. tavaszától az addig a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt üzemeltetésében lévő Nyíltrakodó, tehát a különféle ömlesztett áruk rakodását és tárolását is a MAHART Gabonatárház Kft végzi. A költségek csökkentése érdekében átvizsgálásra került a cég működési struktúrája és új, a forgalom hullamzásához igazodó racionális szervezet került kiépítésre.
Ma a MAHART Gabonatárház Kft gyakorlatilag a korábbiakban a Szabadkikötő által végzett rakodásokra szakosodott társaság.
- A konténer terminált működtető MAHART Container Center Kft. a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt-től bérelt ingatlanokon dolgozik. Várható-e a konténer terminál bővítése és milyen formában?
Utalnék a korábbiakban már elmondottakra, tehát arra, hogy a MAHART Container Center Kft részére a privatizáció időpontjától napjainkig összesen 60.000 m2 új tároló területet adtunk bérbe. Az egyik legdinamikusabban fejlődő szállítási mód a konténer, így nem véletlen, hogy a mi fejlesztéseink középontjában is a konténerforgalom trimodális kiszolgálása áll.
- A Szabadkikötő alapvető célja a vízi forgalom kiszolgálása, a vasúti közlekedés is kiépített. A közlekedés, főleg a közúti megközelítés fejlesztése milyen ütemben, mikor várható?
Jelenleg már megkezdődött a XXI. kerületi Corvin közlekedési csomópont, valamint a Csepeli gerincút építése, mely a jelenleginél ideálisabb és gyorsabb közúti megközelítést biztosít majd a Szabadkikötőnek, mely az M0 körgyűrűtől mindösszesen 7 km-re és belvárostól 5 km-re fekszik.
- Milyen terveik vannak? Milyen Szabadkikötőt szeretnének?
A Szabadkikötőben hosszú évtizedek után a 2006. évtől megindult egy olyan jelentős átalakulási folyamat,melynek következtében a nyugat-európai kikötőkhöz hasonlóan a Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt ma már egy kis létszámú kikötő igazgatóságként működik, melynek a feladata, hogy a területére betelepült szolgáltató cégek részére megfelelő infrastruktúrát biztosítson, valamint a kikötői-logisztikai szolgáltatások nyújtásához megfelelő feltételeket, így például vasúti és vízoldali kiszolgálást, vám- és banki szolgáltatást.További feladatai közé tartozik, hogy a meglévő ingatlanokat, raktárakat, irodákat, szabadterületeket bérbe adja, hasznosítsa és a jövőben betelepülni vágyó társaságok elképzeléseinek megfelelő fejlesztéseket hajtson végre.
A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt. honlapja: www.bszl.hu |